Aktualności | Galeria zdjęć | Plan lekcji | Zastępstwa | Podręczniki 2018/19 | Rekrutacja 2018 | Matura 2019 | Booktrailer Film Festival | Chmura
pl en de ru fr


Partnerski Projekt Szkół programu Comenius zatytułowany EUROPE IS CULTURE WITHOUT BORDERS jest realizowany w naszej szkole od września 2011 r. do czerwca 2013 r.

Projekt ten realizujemy we współpracy z następującymi szkołami:
  • Albertus Magnus Gymnasium w Ettlingen w Niemczech ( szkoła koordynująca)
  • ITIS Ferraris w Belpasso we Włoszech
  • Lycee Saint Charles La Providence w Saint Brieuc we Francji
  • Kadriye Moroglu Lisesi w Istambule w Turcji

Celem podstawowym projektu jest poznawanie i odkrywanie kultury własnego kraju i kultury państw, w których znajdują się szkoły partnerskie, szerzenie postaw tolerancji i zrozumienia. Tematyka projektu ogniskuje się wokół kilku wybranych zagadnień:
  • życia codziennego nastolatków
  • tradycji kulinarnych
  • kalendarza świąt i związanych z nimi tradycjami
  • folkloru

Zadania wynikające z założeń projektu realizowane są na zajęciach dodatkowych, podczas lekcji, wycieczek edukacyjnych, a także podczas imprez szkolnych i wyjazdów do szkół partnerskich.
Nauczyciele zaangażowani w realizację projektu:
    Anna Miśkowiec
    Marzena Baczewska
    Małgorzata Borowicz
    Agnieszka Błach
    Justyna Kopeć
    Agnieszka Dziuban – Kłaput
    Monika Sroka
    oraz duże grono osób życzliwych i wspierających


KALENDARIUM DZIAŁAŃ:

październik – grudzień 2011: działania organizacyjne i działania związane z realizacją pierwszego bloku tematycznego. W okresie tym między innymi:

1.Zorganizowano szkolny konkurs na logo projektu. Jury w składzie: pani Anna Dziubas – kierownik nowotarskiej galerii „Jatki”, pani Agnieszka Błach i pani Anna Komorowska oceniło 22 prace. Pierwsze miejsce zajęła Joanna Ciszek z klasy I c.


Zdjęcia wybranych prac można obejrzeć tutaj:
GALERIA


2.Zorganizowano konkurs na reportaż filmowy prezentujący życie codzienne polskich nastolatków. Jury w składzie: p. Piotr Leszczak, p. Marzena  Baczewska, p. Monika Sroka przyznało 2 wyróżnienia dla: Joanny Ciszek i Karoliny Hazy z klasy I c oraz Tomasza Kołaciaka i Tomasza Królczyka z klasy II a.

3. Zainaugurowano działalność Klubu Comeniusa. Członkowie klubu przygotowali materiały, które zaprezentowane zostały podczas spotkania przedstawicieli szkół partnerskich w Belpasso na Sycylii (reportaż filmowy, prezentację multimedialną na temat szkoły, regionu i Polski, plakaty pokazujące szkołę i region).

4.W dniach 08.12 – 15.12 .2011 w Belpasso na Sycylii odbyło się spotkanie przedstawicieli szkół partnerskich. Nasze liceum reprezentowało sześć osób: pani Marzena Baczewska, pani Anna Miśkowiec, Joanna Ciszek (Ic), Karolina Haza (Ic), Tomasz Kołaciak (IIa), Tomasz Królczyk (IIa).


Uczestnicy spotkania przedstawili swoje kraje, miasta i szkoły ( prezentacje multimedialne, plakaty) oraz reportaże filmowe dotyczące życia nastolatków. Odbył się również konkurs na logo projektu, który wygrała szkoła niemiecka. Ponadto goście i gospodarze zwiedzili wspólnie rezerwat przyrody Isola Bella, Taorminę, Katanię oraz okolice Etny. Zdjęcia ze spotkania na Sycylii można obejrzeć tutaj:
GALERIA
5. Zorganizowano Szkolny Konkurs Wiedzy o Włoszech i Sycylii. Pierwsze miejsce w eliminacjach konkursowych zajęła Marcela Bosak z klasy I e, miejsce drugie Agnieszka Harkabuz (Ie), miejsce trzecie Karolina Fudalewicz (Ie).


styczeń – marzec 2012 - działania związane z poznaniem i popularyzacją kuchni regionalnej i narodowej:

1.W okresie tym trwały prace nad przygotowaniem prezentacji multimedialnej poświęconej tradycjom polskiej kuchni (wykonanie i gromadzenie zdjęć, spotkania kulinarne, wybór dań do międzynarodowej książki kucharskiej).

2. Warsztaty kulinarne.

Uczniowie należący do Klubu Comeniusa w kilkuosobowych grupach przygotowali potrawy, które będą naszymi propozycjami do międzynarodowej książki kucharskiej.


Ponadto członkowie Klubu Comeniusa wzięli udział w warsztatach kulinarnych prowadzonych przez panią Agnieszkę Błach. Przygotowano tradycyjny polski bigos.

Więcej zdjęć pokazujących „eksperymenty kulinarne” naszych uczniów można zobaczyć tutaj:
GALERIA
3. Zwiedzanie zakładu produkcji jogurtu „Magda” w Szaflarach.

Uczniowie uczestniczyli również w wycieczce, podczas której zwiedzili zakład produkcji jogurtu „Magda” w Szaflarach. Zapoznali się z procesem technologicznym, systemem HACCAP, poznali też normy jakości ISSO. Dzięki uprzejmości właścicieli poznali również profil firmy produkcyjnej i narzędzia marketingu. Spotkanie zorganizowała pani Justyna Kopeć.


więcej zdjęć można zobaczyć tutaj:
GALERIA

W dniach 1- 8 marca w Saint Brieuc (Francja) odbyło się kolejne spotkanie robocze szkół realizujących projekt. Wzięli w nim udział najbardziej aktywni członkowie Klubu Comeniusa: Marcela Bosak (Ie), Anna Zborowska (Ie), Zuzanna Batkiewicz (Ig) i Grzegorz Kolusz (IIa) oraz nauczyciele koordynujący: Agnieszka Błach i Anna Miśkowiec. Podczas spotkania w Saint Brieuc grupa polska przedstawiła dwie prezentacje multimedialne. Pierwsza poświęcona była historii i tradycjom polskiej kuchni, druga tradycjom związanym ze świątecznym polskim stołem. Uczniowie przygotowali również quiz związany tematycznie z projektem. Uczestnicy spotkania wzięli udział w szeregu zajęć: konkursach, warsztatach muzycznych, lekcjach przedmiotowych. Szczególnie dużo emocji wzbudziły warsztaty kulinarne i nauka tańców bretońskich. Integralna częścią spotkania były wycieczki i wyjazdy edukacyjne: zwiedzono farmę ostryg w Plouézec Port Lazo, Mount Saint – Michel czyli Wzgórze Świętego Michała, warowną wyspę, na której mieści się średniowieczne opactwo oraz Saint-Malo - miasto korsarzy i nieco spokojniejsze Paimpol.
Zdjęcia z wyjazdu do Francji można obejrzeć w szkolnej galerii.


kwiecień – maj 2012

Od początku kwietnia przystąpiono do realizacji kolejnego etapu projektu. Tym razem poświeconego tematowi przestrzeni architektonicznej i przestrzeni kulturowej regionu. Uczniowie pod opieką p. J. Kopeć, E. Kuli i A. Miśkowiec opracowali scenariusz i wykonali photo story podejmujące temat różnic kulturowych.


Ponadto przygotowali (pod opieką p. J. Kopeć) prezentację multimedialną obrazującą charakter architektury naszego regionu.

W dniach 19 – 25 maja w Ettlingen odbyło się kolejne spotkanie robocze, w którym wzięło udział pięć najaktywniejszych uczennic: Izabela Guroś z klasy I g, Ewelina Siuta, Weronika Szczęch, Karolina Fudalewicz, Justyna Syska z klasy Ie oraz panie Justyna Kopeć i Edyta Kula. Uczennice przedstawiły wyniki ponad dwumiesięcznych prac grupy: prezentacje multimedialne na temat architektury regionu oraz nawiązujące do formy komiksu historie podejmujące problem konfliktów kulturowych. Ważnym elementem spotkania były wycieczki tematyczne: zwiedzono wspólnie Karlsruhe, interaktywne muzeum w Rheinau poświęcone przestrzeniom mieszkalnym w różnych epokach i miejscach na ziemi, miejscowość uzdrowiskową Baden – Baden, elektorską rezydencję letnią w Schwetzingen, uniwersytet w Heilderbergu. Szczególnym punktem programu była też wizyta w domu spokojnej starości, podczas której uczniowie mogli porozmawiać z pensjonariuszami.

wrzesień – październik 2012: działania związane z realizacją kolejnego etapu projektu poświęconego poznaniu kalendarza świąt i tradycji świątecznych. W tym okresie między innymi:

1.Lekcje wiedzy o kulturze w wybranych klasach zostały poświęcone tematowi świąt. Uczniowie przygotowywali plakaty prezentujące wybrane święta.

2. Członkowie Klubu Comeniusa uczestniczyli w warsztatach, podczas których przygotowywali prace inspirowane tematyką świąteczną. Prace te stanowiły później główną część ekspozycji naszej szkoły na zorganizowanej w ramach projektu wystawie w Miejskim Ośrodku Kultury


09.10.12 – 16.10.12 spotkanie przedstawicieli szkół partnerskich w Nowym Targu

Od 9 do 16 października gościliśmy przedstawicieli szkół partnerskich. Wspólnie pracowaliśmy i bawiliśmy się, poznając różnorodne święta i związane z nimi zwyczaje. Zwieńczeniem naszych działań była wystawa międzynarodowa. Zorganizowaliśmy ją w jednej z sal wystawowych Miejskiego Ośrodka Kultury w Nowym Targu.

Program spotkania szkół był bardzo bogaty i obfitował w wiele atrakcji. Dzień pierwszy poświęcony został poznaniu i integracji grupy oraz zaprezentowaniu wyników wcześniejszych prac. Uczestnicy zostali powitani przez panią dyrektor dr Beatę Tarnowską, przedstawicieli samorządu uczniowskiego i opiekunów Klubu Comeniusa. Następnie obejrzeli występ folklorystyczny oraz prezentacje pokazujące naszą szkołę , region i nasz kraj oraz uczestniczyli w grach i zabawach integracyjnych.


Po południu uczniowie przedstawili prezentacje multimedialne pokazujące najbardziej znane święta w ich krajach. Nie zabrakło również strojów związanych z obchodami wybranych świąt. Największe zainteresowanie wzbudziły te przywiezione przez młodzież turecką.


Tematyka zajęć drugiego dnia była związana przede wszystkim z etnografią. Uczniowie i nauczyciele uczestniczyli w wycieczce do Orawskiego Parku Etnograficznego w Zubrzycy Górnej. Zwiedzili skansen, wspólnie piekli chleb, malowali na szkle i śpiewali przy ognisku. Popołudnie spędzili bardzo pracowicie już w Nowym Targu, przygotowując wystawę.


Interesującym przeżyciem dla zagranicznych gości był też niewątpliwie udział w obchodach Dnia Edukacji Narodowej zwanym również Dniem Nauczyciela. Duże wrażenie zrobiła na nich sama forma święta i ceremoniał. Wrażenie to zostało dopełnione przez koncert szkolnych artystów. Tego samego dnia odbyła się jeszcze wycieczka do Zakopanego. W niedzielę natomiast uczestnicy projektu zwiedzali Kraków. Nie była to jednak typowo turystyczna wycieczka, ale zorientowana na poznanie świąt i tradycji związanych z tym miastem.

Głównym celem nowotarskiego spotkania było zaprezentowanie wystawy „Kultura ponad granicami – świąteczne tradycje”. Przygotowywaną od dłuższego czasu wystawę uroczyście otwarto ostatniego dnia spotkania - 15 października w Miejskim Ośrodku Kultury w Nowym Targu. Na ekspozycję złożyły się prace przygotowane przez członków Klubów Comeniusa w szkołach partnerskich. Były to prace różnorodne – fotoreportaże, plakaty, formy przestrzenne, instalacje, kolaże, a łączyło je jedno - inspiracja tematem świąt. Doskonałym uzupełnieniem wystawy stał się poczęstunek przygotowany dzięki uprzejmości przedstawicieli nowotarskiego Związku Podhalan. W sali regionalnej MOK – u zwiedzający mogli skosztować specjałów kuchni regionalnej, niezwykle smacznych potraw świątecznych.

Po południu przyszedł czas na zamknięcie tej części projektu. Uczestnicy wysłuchali jeszcze prezentacji na temat poloneza i zwyczaju studniówki, a następnie uczyli się tego znanego, polskiego tańca. Wypełniony wrażeniami dzień zakończył się podsumowaniem projektu, ewaluacją i wspólnym koncertem.

Zdjęcia pokazujące opisane działania znajdują się w szkolnej galerii


Listopad - kwiecień 2013

Ostatni z modułów projektu był realizowany pod hasłem „Muzyczna podróż przez mój kraj”. Uczniowie poznawali i przypominali sobie znane pieśni, piosenki i tańce. 21 marca zorganizowano w szkole Dzień Twórczości Własnej z Comeniusem. Klasy pierwsze i drugie przygotowywały wystąpienia na wylosowany temat. Przypominano historię polskiej piosenki.

W tym czasie uczniowie z Klubu Comeniusa pracowali nad przygotowaniem prezentacji multimedialnej pokazującej tradycje polskiej muzyki i tańca. Złożyły się na nią między innymi materiały archiwalne, fotografie ze zbiorów rodzinnych, nagrania uczniów itp.

Od 18 do 21 kwietnia przedstawiciele naszej szkoły uczestniczyli w spotkaniu szkół partnerskich w Stambule w Turcji. Były to Asia Ciszek z klasy II c, Karolina Fudalewicz, Agnieszka Harkabuz, Aneta Piekarczyk i Paulina Plewa z klasy II e i panie Justyna Kopeć i Anna Miśkowiec.Tematem przewodnim wizyty była muzyka, taniec i piosenka. Uczestnicy przedstawili prezentacje multimedialne ukazujące tradycje muzyczne swoich krajów. Najwięcej emocji wzbudziły warsztaty tańca tureckiego i pokaz sycylijskiej grupy tanecznej.

Relację z tego spotkania można obejrzeć tutaj: LINK

Ponieważ projekt zakładał poznawanie kultury, obyczajowości i historii, gospodarze zorganizowali zwiedzanie wybranych miejsc. Na trasie tej wycieczki znalazły się: rezydencja sułtanów Pałac Topkapı, HagiaSophia, Błękitny Meczet, znajdująca się w podziemiach miasta Cysterna Bazyliki i wreszcie słynny Grand Bazaar. Szczególne wrażenie zrobiła na gościach wizyta w Muzeum Panoramy upamiętniającym zdobycie Konstantynopola przez Turków. Natomiast szczególne przyjemnym akcentem była podróż stateczkiem przez cieśninę Bosfor na wysepkę Wieża Leandra (tur. KızKulesi, dosł. Wieża Panny).

Podczas spotkania w Turcji podsumowano dotychczasową realizację projektu.


Maj - lipiec 2013

Ostatnie miesiące poświęcone były podsumowaniu, ewaluacji i popularyzacji rezultatów projektu. 26 czerwca członkowie Klubu Comeniusa zwiedzili Muzeum Etnograficzne w Krakowie. Podczas wizyty uzupełnili swoją wiedzę związaną z tematyką projektu. Poznali zwyczaje, tradycje, budownictwo minionych epok. Zobaczyli, jak dawniej obchodzono święta takie jak Wielkanoc czy Boże Narodzenie. Wynikiem tego spotkania była również relacja w języku angielskim, którą opublikowano na stronie szkoły.

W ostatnim tygodniu czerwca otwarto w szkole wystawę podsumowującą realizację projektu. Złożyły się na nią fotografie, wybrane produkty i pamiątki zgromadzone podczas dwóch lat pracy. Wystawa połączona była z promocją międzynarodowej książki kucharskiej, podczas której można było skosztować wybranych specjalności z kuchni krajów partnerskich.


Wybrane produkty projektu:

• reportaż filmowy pokazujący życie codzienne polskich nastolatków dostępny tutaj

• prezentacje multimedialne poświęcone tradycjom polskiej kuchni, przestrzeniom mieszkalnym i architekturze, kalendarzowi polskich świąt – dostępne tutaj

• photo story podejmujące problem różnic kulturowych - tutaj

• międzynarodowa wystawa prac inspirowanych tematem świąt religijnych i państwowych. Wybrane fotografie można obejrzeć tutaj

• międzynarodowa książka kucharska - tutaj


Informacje na temat projektu można także znaleźć na stronie internetowej: http://www.europe-culture.net/

Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej. Projekt lub publikacja odzwierciedlają jedynie stanowisko ich autora i Komisja Europejska nie ponosi odpowiedzialności za umieszczoną w nich zawartość merytoryczną.